گذر تمدن اسلامی از کوچه پس کوچه های تاریخ به سوی بالکان

شرح عکس: سر در توپکاپی یا توپقاپی، مرکز فرماندهی سپاه اسلام پس از فتح قسطنطنیه و زمانی که مسلمانان تا آن سوی شبه جزیره بالکان و پشت دروازه های وین پیش رفته بودند


برای رومیان، حقیقت بسیار تلخی بود، دفاع قسطنطنیه درهم شکسته بود. ارتش اسلام وارد شهر قسطنطنیه شده و امپراتور کنستانتین را به اسارت درآوردند. تاریخ نویسان نظامی تصرف قسطنطنیه را نقطه عطفی در تاریخ جهان می دانند. با پیروزی سپاه اسلام، ارتش کنستانتین که زمانی قدرتمندترین نیروی نظامی جهان بود، از هم پاشید.

بنایی که امروزه در شهر استامبول به نام توپکاپی به صورت موزه ای از دوران تمدن اسلامی و قبل از آن درآمده، با معنای توپخانه از مراکز نظامی و نماد قدرت نظامی سپاه اسلام در هنگام فتح قسطنطنیه و پس از آن در دوران تمدن اسلامی در این خطه به شمار می آید. دورانی که سمبل امپراتوری های غربی در آن زمان را به زیر سلطه خود درآورده و تا آن سوی شبه جزیره بالکان و پشت دروازه های وین پیشروی کرده بود. توپکاپی یا توپقاپی از اولین مراکز فرماندهی سپاه اسلام در آن روزگار به شمار می آید.

اگرچه اسلام توسط سلاجقه و پس از آن اجداد صفویان در شرق فلات آناتولی رواج یافته بود و قونیه و طرسوس در جنوب ترکیه از نخستین شهرهایی بود که مسلمانان از قرن ها پیش در اختیار گرفته و فرهنگ و علم و دانش خویش را در آن رواج داده بودند.

تمدن اسلامی از درون کوچه پس کوچه های تاریخ به سرزمین های مختلف از جمله آناتولی راه یافت، تمدنی که براساس تفکر و فرهنگ و اندیشه اسلامی پیش می رفت، اندیشه ای که از صدر اسلام و دوران پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله آمده بود و در زمان ائمه اطهار علیهم السلام نضج پیدا کرده و گسترده شده بود، در یکی از بزنگاههای تاریک تاریخ بشریت یعنی قرون وسطی، از درون جنگ های صلیبی و نقاط تاریک آن، سربرکشید به آناتولی (ترکیه امروز) رسید که همین امروز نشانه های باشکوه آن را پس از قرن ها و زلزله های گوناگون طبیعی و سیاسی و اجتماعی همچنان پرشکوه و پایدار ملاحظه می کنید.

پرفسور یوسف خلج اوغلو، مشاور عالی ریاست دانشگاه غازی و رییس سابق بنیاد تاریخ ترکیه درباره تاثیر فتح قسطنطنیه در وقایع مهم بعدی می گوید:

"...فتح قسظنطنیه درست در زمان که چنین جریاناتی، دنیای مسیحیت را تضعیف کرده و در بر گرفته بود، باعث انحطاط آن می شود و آغاز رنسانس دست پس از فتح قسطنطنیه ، اتفاق افتاده و به غرب قدرت آزادی اندیشه را نشان می دهد. آزادی اندیشه به چه معناست؟ آزادی اندیشه یعنی کتاب نوشتن دانشمندان و علمای مسلمان در مورد اسلام و فلسفه این دین. زمانی که غزالی و دیگر علمای اسلام درباره دین بحث می کردند ، در دنیای غرب کسی اجازه نداشت درمورد دین صحبت کند و حتی دانشمندان به خاطر عقایدشان در دادگاههای تفتیش عقاید محاکمه می شدند، در آتش سوزانده شده و شکنجه می دیدند. در واقع فتح قسطنطنیه، غرب را به خود آورد. چون قسطنطنیه که مرکز قطب شرقی کلیسای ارتدکس و دین مسیحیت بود، به دست مسلمانان افتاد... "

/ 0 نظر / 42 بازدید