سینمای ایدئولوژیک در "...واینک آخرالزمان"

 

 

نژادپرستی  ، سینمای نوآر و سوپرهیروها

 

"سینمای ایدئولوژیک" عنوان قسمت دهم از مجموعه مستند "...واینک آخرالزمان" است که ساعات 12/45 ، 19/45 و 22/35  دوشنبه 29 خرداد از شبکه خبر پخش می شود.

در این قسمت به جستجوی عناصر ایدئولوژیک غرب صلیبی/صهیونی در تولیدات سینمای هالیوود پرداخته می شود که بارزترین آنها "نژادپرستی" است. عنصری که تقریبا از سینمای صامت در هالیوود وجود داشته و توسط معروف ترین فیلمسازان این کارخانه به اصطلاح رویاسازی به کار گرفته شد. از جمله فیلم "تولد یک ملت" ساخته دیوید وارک گریفیث در سال 1915 که هنوز از جمله فیلم های مهم تاریخ سینما تلقی می شود و در آن اعمال خشونت بار و فاجعه آمیز فرقه کوکلوس کلان ها علیه سیاه پوستان به عنوان اقدامی میهنی و ملی نشان داده می شود. یا در فیلم های محبوبی همچون "بربادرفته" شخصیت های اصلی فیلم از فرقه کوکلوس کلان ها هستند که از مخوف ترین فرقه های نژادپرست تاریخ ایالات متحده آمریکا به شمار آمده اند. این نگاه نژادپرستانه تا امروز در سینمای هالیوود امتداد پیدا کرده است و آن را در بسیاری از فیلم های می توان مشاهده کرد. خصوصیتی که از عمق فرهنگ صهیونی هالیوود می آید و به تحریف شده ترین باورهای یهودیان آن تعلق دارد.

از همین رو شاهد جولان این دسته از یهودیان در طول تاریخ هالیوود در این کارخانه به اصطلاح رویاسازی هستیم. مثلا دور جدید این جولان از اولین فیلم ناطق سینما یعنی "آوازه خوان جاز" ( آلن کراسلند-1927) شروع می شود و به نحو چشمگیری تداوم می یابد؛ از فیلم هایی همچون "دیزراییلی" (آلفرد ای گرین-1929)، "ولتر" (جان جی آدولفی- 1933) و "زندگی امیل زولا" ( ویلیام دیترله-1937) تا حضور ترانه سرایانی مانند ایروینگ برلین که حدود 60 سال حکایت ها و روایت های توراتی و تلمودی را به ترانه برای فیلم های موزیکال تبدیل کرد و یا آنها را در قالب سرودهای ملی و میهنی به مردم آمریکا ارائه نمود. برلین به پاس این خدمات از دست دوایت آیزنهاور ، رییس جمهوری وقت آمریکا در سالهای بعد از جنگ دوم نیز مدال افتخار دریافت نمود.( بخش هایی از مستند این اعطای مدال افتخار را در قسمت دهم از مجموعه "...واینک آخرالزمان" مشاهده خوهید نمود).

حتی برخی از ژانرهای سینمایی در جهت پوششی برای نمایش همین آرمان های صهیونی تعریف گردید که از آن جمله می توان به ژانر نوآر یا سینمای سیاه اشاره کرد که یکی از عناصر مهمش زن اغواگر  یا Femme Fatale ذکر شده است.عنصری که مستقیما از باورهای عبرانی به شیطان مونث گرفته شده که مظهر شهوت و اغواگری به شمار می آید.

ازطرف دیگر بسیاری از کمیک استریپ ها که قهرمانان خیالی و به اصطلاح سوپر هیروها را به باور مخاطبان می نشاند نیز از همین اسطوره ها وافسانه های عهد عتیق گرفته شدند. امثال سوپرمن که به خصوص از دنیایی دیگر آمده و به سان یهودیان جامعه آمریکای اوایل قرن بیستم ، عنصری بیگانه به حساب می آمد ول در کسوت یک منجی دنیا را از نابودی نجات می بخشید و یا مانند بت من و اسپایدرمن و آیرون من و ...که در مقابل دشمنان بشریت می ایستادند و دنیا را از شرشان خلاص می کردند.

در این قسمت از مجموعه "...واینک آخرالزمان"، ژولین تیل(فیلمساز و روزنامه نگار فرانسوی)اظهار نظر خواهد کرد و همچنین از نظرات مرحوم سید ابوالحسن طباطبایی استفاده خواهیم نمود. بخش هایی از فیلم های " تولد یک ملت" ، " اوه برادر کجایی" ، "بارتون فینک" ، "آوازه خوان جاز" ، "دیزراییلی " ، "ولتر" ، "زندگی امیل زولا" ، "یانکی دودل دندی" و نسخه های متعدد فیلم و کارتون سوپرمن و بت من و ...نیز به نمایش درخواهد آمد.

مجموعه مستند " ...و اینک آخرالزمان" به نویسندگی و کارگردانی سعید مستغاثی توسط رضا جعفریان در 30 قسمت برای گروه سیاسی شبکه خبر تهیه شده است.

 

/ 0 نظر / 216 بازدید