باید تاریخ بخوانیم

کتاب "... و اینک آخرالزمان" در نمایشگاه کتاب و در غرفه های کانون اندیشه جوان (شبستان، راهروی 17، غرفه 813) و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (شبستان، روبروی راهروی 25،غرفه 573) در دسترس علاقمندان است. چندی پیش آرش فهیم گفت و گویی با نگارنده درباره این کتاب انجام داد که بخشی، پیش از این منتشر شد و بخش دیگرش نیز با حذف سوالات از نظرتان می گذرد:

 

- برای شناخت بهتر هر پدیده ای از جمله سینما باید تاریخ را بخوانیم و حداقل ماجراهای سه چهار قرن اخیر جهان را بشناسیم. برای اینکه هالیوود را بشناسیم باید بدانیم که اصلا امریکا چرا و چگونه به وجود آمد. به طور مثال، فیلم "تولد یک ملت" گریفیث که فیلمی به شدت نژادپرستانه است، مورد تجلیل وودرو ویلسن رئیس جمهور وقت آمریکا قرار می گیرد و در مدارس آن کشور تدریس می شود و ... البته درک این مسائل تنها با فهم تاریخی ممکن است. اگر تاریخ را ندانیم، فیلمی مثل blackkklansmanرا چگونه می توان تحلیل کرد؟ چطور فیلم هایی مثل لینکلن، نیکسون، دانکرک و ... را می توان فهمید؟ حتی شناخت ژانرها به تاریخ وابسته است. بدون دانستن تاریخ سیاسی و اجتماعی، نمی توان موج نو را متوجه شد. شما تا ندانید در آلمان قرن بیستم و قبل از جنگ جهانی دوم چه خبر بود، نمی توانید سبک اکسپرسیونیسم را درک کنید. بدون مطالعه درباره جنگ در ایتالیا، نمی توان سبک نئورئالیسم در آن کشور را درک کرد. سورئالیسم و امپرسیونیسم، بدون شناخت وقایع سیاسی و اجتماعی اوایل هزاره دوم فرانسه قابل تحلیل نیست. چگونه می توان فیلم های آیزنشتاین و پودوفکین را بدون شناخت انقلاب و حوادث سیاسی شوروی فهمید؟ فهم تارکوفسکی، فلینی، گدار، برگمان، آنتونیونی و ... بدون شناخت تاریخ و ایدئولوژی کشورهایشان غیر ممکن است. البته می توان حرف های بی سر و ته درباره فیلم ها گفت ولی این ربطی به فیلم و سینما و نقد فیلم ندارد.

- در مسیر این تبارشناسی به افرادی می رسیم که بنیانگذاران هالیوود بودند که یک سری از آن ها همان پیوریتن ها بودند و یک سری هم همان اشراف و اشرار یهود که اغلبشان از اروپای شرقی آمدند و این کمپانی ها را پایه گذاری کردند. در این کتاب به ریشه یابی آن ها پرداخته ایم و رسیدیم به کمپانی ها و فیلمسازهای مطرح امروز هالیوود. یعنی به طور سیستماتیک هالیوود را بررسی کردیم. برای این منظور سراغ مصاحبه های منتشر شده با برخی کارشناسان و نویسندگان خارجی مثل نیل گابلر یا جی هوبرمن هم رفتیم که براساس دیدگاه های آن ها نشان می دهیم که هالیوود یک سیستم است. این سیستم در خدمت یک تفکر و ایدئولوژی قرار دارد.

- مباحثی که راجع به جان فورد و حلقه فوتوگرافیک سازمان سیا در کتاب آمده، قبلا هم در کتاب هایی چون "جنگ سرد فرهنگی" خانم فرانسیس ساندرس و کتاب "تاریخ سینمای جهان" نوشته دیوید ای کوک و حتی در گفته های خود جان فورد نیز فاش شده بود. این ها دیگر تقصیر ما نیست. اگر مسئله علاقه باشد، خود من هم به جان فورد و بیش از او به چارلی چاپلین علاقه دارم، اما نمی توان به بهانه علاقه، تاریخ را نادیده گرفت. در تاریخ نگاری باید همه اتفاقات مطرح شود، حتی اگر به آن موضوع علاقه مند نباشیم. این دیگر به عهده خواننده است که چه برداشتی کند. به هر صورت نمی توان انکار کرد که جان فورد عضو حلقه سازمان اطلاعاتی آمریکا بوده، نه تنها جان فورد بلکه بسیاری دیگر چون سیسیل ب دومیل، جان وین، گرک تالند و افرادی که در سینمای آمریکا اسطوره شده اند نیز به چنین ارتباطاتی آلوده بوده اند. این ها واقعیاتی است که یک پژوهشگر، دانشجو و آکادمیسین سینما باید بداند.


/ 0 نظر / 50 بازدید