سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر - 21

روز دهم


آبادان یازده 60

تنها فیلم دفاع مقدس جشنواره

فیلم "آبادان یازده 60" روایت ناگفته ای از سالهای دفاع مقدس است ساخته مهرداد خوشبخت درباره حفظ صدای رادیو آبادان در شرایط تهاجم سراسری صدام به خاک ایران و در حالی که شهرهای مرزی ایران، یکایک به اشغال نیروهای بعثی درمی آمدند.

شاید تا این فیلم را نمی دیدیم، به اهمیت وجود صدای یک ایستگاه رادیویی کوچک به نام رادیو نفت ملی آبادان در جریان مقاومت خرمشهر و محاصره آبادان پی نمی بردیم. صدایی که هم به مردم روحیه می داد، هم مقاومت نیروهای رزمنده را تقویت می کرد، هم ارتباط میان آنها را حفظ می نمود و هم آخرین اخبار را به اطلاع مردم می رساند.

فیلمساز به خوبی نشان می دهد که صدای این رادیو چگونه در خدمت دفاع از شهر و دیار و سرزمین قرار می گرفته است. مثلا در جایی از فیلم یکی از فرماندهان رزمندگان پیام و کد رمزی را در اختیار مدیر رادیو (علیرضا کمالی) گذارده و از او می خواهد در صورت علامت فرمانده، با خواندن آن کد رمز، باعث شود تا همه پل های ورودی شهر را منفجر کرده و از ورود ارتش بعث به داخل شهر جلوگیری نمایند. در جای دیگر حجت الاسلام جمی (نماینده امام و امام جمعه آبادان که تا آخرین روزها در کنار رزمندگان باقیمانده در آبادان در برابر دشمن مقاومت می کرد و می رزمید) از مدیر رادیو می خواهد که مردم را برای دفاع به کوی ذوالفقاری فراخواند، در صحنه ای از فیلم با خواندن پیام انحرافی، نیروهای صدامی را از حمله به شهر منصرف کرده و به منطقه دیگری هدایت می کنند و بالاخره در صحنه اوج فیلم، همه کارکنان رادیو برای رفع قطعی و اتصال کابل هایی که برای پخش صدا به مخابرات رفته جلوی گلوله و تانک و خمپاره می روند تا صدای رادیو نفت ملی آبادان به گوش برسد.

فیلم "آبادان یازده 60" که نامش از فرکانس رادیو نفت ملی آبادان گرفته شده، با صحنه های آغاز جنگ و صدای از دوردست انفجار و تیراندازی و ... با ریتم آرامی شروع شده و هرچه پیش می رود با نزدیک تر شدن صداها و انفجارات،  ریتم صحنه ها، تندتر و دارای تعلیق بیشتری می شود تا سکانس هایی که به رادیو حمله می شود.

از آنجا که کارگردان فیلم، خود آبادانی است، به خوبی توانسته حال و هوای آن روزهای آبادان و بچه های رزمنده ای که با ساده ترین ابزار می جنگیدند (مثل تفنگ پدری یکی از آنها با بازی نادر سلیمانی) و می خواستند با چند عدد نارنجک در مقابل بعثی ها بایستند را به تصویر بکشد.

گنجاندن صحنه های مستند در فیلم و همچنین بازسازی صحنه های دیگر براساس مستندات و ایفای نقش شخصیت های حقیقی همچون حجت الاسلام جمی و حسام الدین سراج (خواننده معروف آوازهای اصیل ایرانی) که در آن شرایط جنگی و در حالی که آبادان و ایستگاه رادیو در زیر آتش دشمن قرار دارد، به آنجا رفته و آواز زنده اجرا کرد، از این گونه سکانس های فیلم است.

/ 0 نظر / 83 بازدید