مستغاثی دات کام

 
اسلام ستیزی در "...واینک آخرالزمان"
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ۱۱:٤٦ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٩ خرداد ۱۳٩۱
 

 

موجی دیرپا در سینمای هالیوود

 

"اسلام ستیزی" عنوان قسمت یازدهم از مجموعه مستند "...و اینک آخرالزمان" است که ساعات 12/45 ، 19/45 و 22/35 سه شنبه 30 خردادماه از شبکه خبر پخش می شود.

در این قسمت به کینه دیرین غرب صلیبی/صهیونی نسبت به اسلام و تاثیر آن در سینمای هالیوود پرداخته خواهد شد که تقریبا از همان اوان پیدایش سینما ، اسلام ستیزی از موتیف های همیشگی آن شد. از نخستین فیلم های صامت تاریخ سینما مانند "هفت زن محجبه"( تامس آلوا ادیسون – 1897) ، " عرب مسخره " ( ژرژ ملی یس – 1898) و "آواز موذن " ( فیلیکس مگیش – 1905 ) تا فیلم "شیخ" در 1921 ، ساخته جرج ملفورد و "پسر شیخ" ساخته 1926 به کارگردانی جرج فیتس موریس (که نقش شیخ را در هر دو فیلم رودلف والنتینو بازی می کرد)  تا "مراکش" جوزف فن اشترنبرگ در 1930 و تا "شاهزاده پارس"  در سال 2010.

در این فیلم ها و از ابتدا در سینمای آمریکا، مسلمانان در کسوت عرب یا غیر عرب ، افرادی شرور و خبیث و شارلاتان و یا حتی بی سر و پا و در خوش بینانه ترین نگاه، مضحکه آمیز و مسخره نمایش داده شدند. دو نسخه صامت و ناطق "دزد بغداد " در سال 1923 به کارگردانی رائول والش و به سال 1940 ساخته الکساندر کوردا و دستیارانش ، یک الگو برای این دسته از فیلم های ضد اسلامی شد که در خوشبینانه ترین نگاه ، مسلمانان آدم هایی پاپتی و دزد ( همچون سابو یعنی همان دزد بغداد ) بودند و شهر بغداد که به تصریح مورخین غربی ، حدود 10 قرن و در اوج تمدن اسلامی به لحاظ علم و هنر و فرهنگ و تمدن ، عروس شهرهای جهان محسوب می شد ، در این دسته از فیلم ها ، مکانی سیاه و تاریک با کوچه پس کوچه های تنگ و مخوف و راهزنانی ترسناک که خنجرها و شمشیرهای آخته شان برای قتل و غارت ، به سهولت از نیام خارج می شد، نشان داده می شود که ضمنا واجد قصرهای هزار و یک شبی هم هست که خلیفه هایی بی لیاقت و نادان و جاهل برآن تکیه زده اند!!

این نگاه تحقیرگرایانه و نژادپرستانه (که حتی در فیلم های کمدی نیز دست از سر شرق اسلامی برنمی داشت همچون درفیلم "گمشدگان حرم" با شرکت باد ابوت و لو کاستلو) بعضا خرافات یا درگیری های قبیله ای و جاهلی را نیز چاشنی داستان های خود می کرد و معمولا در اینجا سر و کله سفیدپوستان غربی و به خصوص آمریکایی پیدا می شد تا اوضاع جامعه درهم و برهم مسلمانان را به سامان کنند. معروفترین فیلم از این دست "لارنس عربستان" دیوید لین بود و از اخیرترین آنها نیز می توان به فیلم  "قلمرو" پیتربرگ اشاره کرد که در آن، حال و هوای امروز پروپاگاندای رسانه ای غرب یعنی وجه ضدتروریستی آن می چربد.

اما از فیلم "جن گیر" ساخته ویلیام فرید کین در سال 1973 این نگاه تحقیرگرایانه به نگرشی استراتژیک علیه اسلام تبدیل شد و تفکراسلامی را به سان شیطانی تصویر کردند که اگر در خود سرزمین های اسلامی سرکوب نشود، در قلب آمریکا به سراغ نوجوانان آمریکایی آمده و روح و جسمشان را به تسخیر خود درمی آورد. این پایه های همان تئوری صهیونی اوانجلیست ها و امثال جرج بوش برای لشکر کشی های پس از 11 سپتامبر آمریکا به خاورمیانه شد که طی آنها میلیون ها مسلمان توسط ارتش های ناتو قتل عام و آواره شدند.

در این بخش از مستند "...و اینک آخرالزمان" ضمن نمایش بخش هایی از فیلم های "جن گیر" ، "سامسون و دلیله" ، "اکسدوس" ، "مومیایی"، "قلمرو"، "شبکه"، "بیگانه"، "لارا کرافت" و ...به سیر موضع گیری ها و پروپاگاندای هالیوود علیه اسلام و مسلمانان در طی تاریخ آن پرداخته خواهد شد و در این مسیر از نظرات مرحوم سید ابوالحسن علوی طباطبایی ، دکتر جک شاهین ، سید هاشم قاسمی و دکتر مجید شاه حسینی بهره گرفته می شود.

مجموعه مستند "...و اینک آخرالزمان" به نویسندگی و کارگردانی سعید مستغاثی توسط رضا جعفریان در 30 قسمت برای گروه سیاسی شبکه خبر تهیه شده است.