مستغاثی دات کام

 
انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برگزار می کند
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ۱۱:٠٦ ‎ب.ظ روز شنبه ۳٠ آذر ۱۳۸٧
 

همایش "سینمای ملی ؛ طرحی برای فردا"

 

همایش "سینمای ملی ؛ طرحی برای فردا" از 30 آذرماه تا 3 دی ماه توسط انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برگزار می گردد.  این همایش  که  با همکاری مراکز و نهادهای فرهنگی و سینمایی همچون دانشگاه هنر ، معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، انجمن سینمای جوان ، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ، موسسه سینما شهر ، موسسه رسانه های تصویری ، خانه سینما و بنیاد سینمایی فارابی انجام می شود ، در دو بخش دانشگاهی و حرفه ای طراحی شده  و مکان آن در  دانشکده سینما و تئاتر و موزه هنرهای معاصر تهران است.

بخش دانشگاهی در روزهای 30 آذرماه و اول دی ماه در محل دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر و بخش حرفه ای طی روزهای 1 تا 3 دی ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برقرار است. جمعی از سینماگران ، منتقدان ، اساتید دانشگاه و مسئولان سینمایی در 12 سخنرانی کارگاهی و 8 نشست تخصصی این همایش شرکت دارند که بخش نشست های کارشناسی آن با موضوعات ذیل ارائه  خواهد شد :

 

روز اول ، اول دی ماه 1387 :

 

صبح ساعت 10 : مراسم افتتاحیه

 

بعداز ظهر ساعت 14 تا 17 :نشست اول

سینمای ملی ؛ ضرورت ها و مفاهیم

 

    الف) هویت ایرانی یعنی اندیشه اسلامی و فرهنگ پارسی

     ب) نمونه ها و الگوهای سینمای ملی در ایران و دیگر کشورهای صاحب سینما مانند جان فورد در آمریکا ، اکیرا کوروساوا  و یاساجیرو ازو در ژاپن و اینگمار برگمان در سوئد.

 

بعداز ظهر  ساعت 30/17 تا 30/20 :نشست دوم

سینمای ملی ؛ کاوش در تاریخ

 

الف) گرامیداشت شخصیت های ملی – تاریخی در بستر فرهنگ و علم و ادب و سیاست مانند ابو نصر فارابی ، مولانا جلال الدین بلخی ، خواجه نصیرالدین طوسی ، امیرکبیر ، مدرس و ...

    ب) بازشناخت ایام ، دوران و حوادث تلخ و شیرین تاریخ این سرزمین مانند کودتای 28 مرداد 1332 ، مشروطیت ، 15 خرداد 1342 و ...

 

 

روز دوم ، 2 دی ماه 1387 :

 

صبح ساعت 10 : نشست سوم

سینمای ملی ؛ هویت در ساختار و فرم

 

    الف) کاوش تصاویر و فرهنگ بصری از متون و نوشته های کهن و معاصر ایرانی مانند سبک تصویری و تقطیع در اشعار شاهنامه ، شیوه غنایی تصویر در مثنوی معنوی و ...

     ب)زیبایی شناسی بصری در فرهنگ و تاریخ مکتوب ایران مانند الهام از تصاویر دو بعدی مینیاتور ، ترکیب بندی و کمپوزیسیون راست گرا ملهم از طریق نوشتار فارسی ، بهره گیری از مثل ها و متل های ایرانی که ذاتا تصویری هستند و ...

     ج) ترجمان ژانرهای سینمایی در فرهنگنامه سینمای ملی مانند آداپته کردن یا جستجوی مفاهیم و مصادیق ژانرهای ملودرام ، هراس ، موزیکال ، حادثه و ...در فرهنگ و سنن ایرانی – اسلامی

     د) ساختار استاندارد سینمایی بر بستر هویت ایرانی به مقهوم جستجوی دکوپاژ و تقطیع سکانس ها ، نوع صحنه پردازی ها ، ریتم و ضرباهنگ ، رنگ و نور ، موسیقی ، تدوین و ...براساس ویژگی های تاریخ و زندگی ایرانی .

 

 

بعدازظهر ساعت 14 تا 17 : نشست چهارم

سینمای ملی ؛ نمایاندن اخلاق و رفتار و منش ایرانی

 

   الف) پاسداشت آیین ها ، آداب و سنن اجتماعی و اعتقادی مانند زیارت ، نذر و نیاز ، دید و بازدید نوروز ، عزاداری های محرم ، افطاری های ماه رمضان و ...

    ب) نمایش اختصاصات دینی ، مفاخرانسانی و شعائر ملی  مانند انفاق و صدقه ، تهذیب و تزکیه نفس ، پوشش و لباس های ایرانی و ...

    ج) تاکید برویژگی  رفتارهای اجتماعی مانند پهلوانی ، جوانمردی ، غیرت و تعصب،   تکریم واحترام   بزرگان و ...

 

 

بعدازظهر ساعت 30/17 تا 30/20 : نشست پنجم

سینمای ملی ؛ روایت و حکایت ایرانی

 

خانم دکتر نغمه ثمینی و آقایان احمد طالبی نژاد ، دکتر طاووسی ، دکتر اردشیر صالح پور و دکتر کزازی

 

     الف) ادبیات دیروز و امروز ایران زمین ؛ گنجینه پایان ناپذیر روایت برای سینمای ملی مانند : کلیله و دمنه ، شاهنامه ، داستان های مثنوی ، حکایات سعدی ، منطق الطیر و تذکره الاولیاء عطار و رمان های جلال آل احمد و ...

      ب) نقش هنرهای ایرانی در تکوین سینمای ملی مانند نقاشی و خط و قصه و شعر و موسیقی و ...

 

 

روز سوم ، 3 دی ماه 1387

 

صبح ساعت 10 : نشست ششم

سینمای ملی ، بازیگر ملی

 

    الف) بازیگرانی که با ایفای نقش هایی با هویت ایرانی – اسلامی به شمایلی برای سینمای ملی بدل شدند

     ب) ابعاد و زوایای کاراکتر ایرانی در وجود یک بازیگر

 

بعدازظهر ساعت 14 تا 17 : نشست هفتم

سینمای ملی ؛ نمونه ها و مصادیق

    الف) بازخوانی نمونه های سینمای ملی در تاریخ سینمای ایران مانند شیر سنگی ، مادر ، صبح روز بعد ، از کرخه تا راین ، سرب ، حاجی واشنگتن ، روز واقعه و ...

     ب) گونه دفاع مقدس ، اصیل ترین ژانر سینمای ملی ایران : تحلیل فیلم های دفاع مقدس که سرشار از عناصر ملی و ارزش های دینی بودند و باعث رشد و ارتقاء سینمای ایران شدند همچون "دیده بان" ، "ستارگان خاک" ، "کیمیا" ، "فرزند خاک" ، "دوئل" و ...

     ج) سینمای معنا گرا ، بازتاب سینمای ملی در آینه باور و اعتقاد : تحلیل عناصر ویژه مضمونی  که سینمای ماورایی را به نوع معناگرای ایرانی بدل می سازد ، مانند باور زنده بودن شهیدان در فیلم "دفتری از آسمان" یا "هیوا" و یا "برج مینو" ، اعتقاد به حمد و ستایش همه موجودات دربرابر ذات حق تعالی در فیلم "رنگ خدا" ، باور داشتن هدایت الهی از ورای قلب های ساده و پاک در فیلم "یک تکه نان" و ...

 

 

بعدازظهر ساعت 30/17 تا 30/20 : نشست هشتم

 سینمای ملی ؛ چشم انداز آینده

 

    الف) بررسی جریان اصلی سینمای روز جهان و تولد سینمای نوین ملی در ابعاد فراسرزمینی : تشریح و تحلیل مهمترین جریان امروز سینمای جهان موسوم به سینما آخرالزمانی که به مرز و اقلیم کشور خاصی محدود نشده (اگرچه بیشتر آمریکا و کشوهای غربی را شامل می شود) کلیه ژانرها و موضوعات را شامل شده و برنامه های ویژه ای را با پول و سرمایه های نجومی برای تولید و توزیعش تدارک دیده اند. این نوع سینما را می توان توعی سینمای ایدئولوژیک قرن بیست و یکم نامید که براساس اهداف و برنامه های متولیانش ، باور جنگ آخرالزمان را در موضوعات خود قرار می دهد.

     ب) چشم انداز سینمای ملی در افق انتظارمنجی : اگرچه باور به ظهور و قیام منجی از اعتقادات دیرین ایرانیان و شیعیان بوده و هست و قاعدتا می بایست در صدر سوژه های یک سینمای ملی قرار گیرد ولی از جهت پاسخ به روند سینمای امروز جهان که سمت گیری آخرالزمانی یافته است ، مهمترین و اساسی ترین جنبه سینمای ملی در همین باور انتظار منجی موعود یعنی حضرت مهدی صاحب الزمان(عج) تجلی می یابد. 

 

 

 توجه: حضور در این همایش برای سینماگران ، منتقدان و نویسندگان سینمایی و دانشجویان و اساتید دانشگاهها آزاد است.

 

وب لاگ همایش سینمای ملی ، طرحی برای فردا