مستغاثی دات کام

 
واکاوی تاریخ سینمای ایران (حکایت سینماتوگراف) - 4
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ٩:٤۳ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ۳٠ تیر ۱۳٩٥
 

 

سینمایی که در اختیار موسیوها و مسترها بود

 

 

آشکار بود که پرده این سینماها در اختیار فیلم های خارجی و به خصوص آمریکایی و اروپایی قرار داشت که مظاهر زندگی غربی و سبک زندگی مردم آن دیار خصوصا از جنبه زرق و برق ها و روابط بی بند بارانه و لباس های نامناسب را نمایش می داد و برای مخاطب ایرانی مسلمان آن روزگار کاملا بیگانه و ناآشنا به نظر می رسید. از جمله فیلم های یاد شده که در آگهی تبلیغاتی همان شماره نخست مجله "سینما و نمایشات" تبلیغ شده اند، می توان به فیلم های زیر اشاره کرد:

در سینمای سپه فیلم های "تفریحات پاریس"،"ستاره نیویورک"،"چاه یعقوب"و"ستاره افتخار" نمایش داده می شدند.

سینما درخشان فیلم های "واگن ترابل" و "توم میکس" را نشان می داد و فیلم سریال های "چهار کلید" و "اسرار جنگل" را نیز تبلیغ کرده بود.

سینما ایران از نمایش فیلم "راپانوی" خبر داده و سینما طهران "آخرین سرگذشت تارزان" را برپرده خود داشت. در سینما داریوش هم فیلم "اجنه آسیاب قرمز" و در سینما تمدن سریال "دختر آفریقا" اکران شده بود.


 
 
واکاوی تاریخ سینمای ایران (حکایت سینماتوگراف) - 3
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ۱٢:٠۱ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٩ تیر ۱۳٩٥
 

 

واردات تجدد برای تغییر سبک زندگی


مخالفت جامعه اسلامی با پدیده سینما در آن حد بود که در آغاز دوران دوبله فارسی فیلم ها که برای نخستین بار توسط اسماعیل کوشان و برای فیلم "دختر فراری" در استودیویی موسوم به میترا فیلم در استانبول ترکیه انجام شد، حتی برای گویندگی نقش های زنان که به هیچوجه چهره و هویت شخص گوینده و دوبلور مشخص نمی شد هم دختران و بانوان ایرانی حاضر به همکاری نشدند تا آنجا که کوشان ناگزیر از زنان ترک که کمی فارسی می دانستند، استفاده کرد که نتیجه کار مضحک و مسخره از آب درآمد. در این رابطه در پاسخ به نقدی که درباره فیلم "دختر فراری" چاپ شد، "میترا فیلم" جوابیه ای انتشار داد. از فحوای این جوابیه،  نوع برخورد زنان مسلمان و جامعه ایران با مقوله سینما در آن زمان را روشن تر می شود:


 
 
واکاوی تاریخ سینمای ایران (حکایت سینماتوگراف) - 2
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ۸:٢٠ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٦ تیر ۱۳٩٥
 

 

سیم ما برد و سینما آورد...!

 

اما اولین سالن عمومی سینما در ایران توسط میرزا ابراهیم خان صحاف باشی تاسیس شد. [1] او که عتیقه فروشی داشت، ناگهان سر و کله اش از سانفرانسیسکو پیدا شد و به نوشته  ناظم الاسلام کرمانی در کتاب "تاریخ بیداری ایرانیان"، به عضویت "انجمن مخفی دوم" در دوران مشروطه درآمد. انجمنی که اساسا توسط فراماسون ها تشکیل شده بود و بعدا پایه و بنیاد سازمان های تروریستی همچون کمیته مجازات گردید.[2]

 نکته جالب اینکه نخستین نمایش عمومی این سالن در اول ماه رمضان 1283 هجری شمسی و همزمان با شروع ماه صیام به روی پرده رفت! [3]

برای اینکه نگاه صحاف باشی را به سینما و فرهنگ و هنر دریابیم و متوجه شویم که چه نوع سینمایی را برای این سرزمین به ارمغان آورد، بی مناسبت نیست، نگاهی به سفرنامه اولین مسافرتش به اروپا و آمریکا بیندازیم و جذابیت های آن سفرها از نگاه صحاف باشی را از نوشته های وی مرور نماییم:


 
 
واکاوی تاریخ سینمای ایران - 1
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ٩:٤۳ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢۳ تیر ۱۳٩٥
 

 

حکایت سینماتوگراف

 

برآستانه:

 سالهاست که یک بازنگری جدی و عمیق، فراتر از ذهنیت ها و پیش فرض های مختلف، تعصبات شبه روشنفکری یا تمایلات عوامانه و براساس واقعیات تاریخی و اسناد و مدارک موثق، به گذشته سینمای ایران لازم و واجب می نماید تا تحلیلی واقع بینانه و تاریخ شناسانه از ریشه ها، روند و سیر تحولات پر فراز و نشیب این سینما از آغاز تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی به دست آید. یعنی از همان لحظه ای که نخستین دوربین فیلمبرداری در بهمن 1278 هجری شمسی به نظر مظفرالدین شاه  قاجار رسید.

براساس سندی که برای نخستین بار به کوشش احمد دزواریی، ریاست وقت گنجینه کاخ گلستان طبقه بندی عمومی شد و بخشی از آن برای ثبت دقیق تر در اختیار هیئتی به ریاست نادر کریمیان سردشتی گذارده شد، تاریخ سینمای ایران در بهمن 1278 هجری شمسی آغاز شده است. و این تاریخ درست 6 ماه پیش از زمانی است که میرزا ابراهیم خان عکاسباشی از آن جشن گل در بندر استند بلژیک فیلمبرداری کرد. تاریخی که به اشتباه در نوشته های مختلف به عنوان آغاز سینمای ایران آمده است.


 
 
صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ۳:۳٤ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱٦ تیر ۱۳٩٥
 


 
 
در آستانه سالگرد توافقنامه هسته ای (برجام)
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ۱٠:٢٢ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱٤ تیر ۱۳٩٥
 


فیلم هایی که "برجام" را لو داده بودند!



پس از  مذاکرات فشرده هسته ای بین نمایندگان ایران و گروه موسوم به 5+1 در طول سالهای 1393 و 1394 و بعد از توافقنامه لوزان در 24 فروردین 1394، هنگامی که در 23 تیرماه 1394 با توافقنامه موسوم به "برجام" (برنامه جامع اقدام مشترک) جزییات توافق هسته ای ایران و غرب روشن شد، برخی از تماشاگران حرفه ای سریال های تلویزیونی به یاد فصل هشتم و آخر سریالی به نام "24" افتادند. سریالی که از سال 2001 تا 2010 از شبکه تلویزیونی فاکس پخش می شد. سریالی که ابتدا به صورت غیرقانونی جای خود را در میان مخاطبان ایرانی یافت و از سال 1389 با دوبله فارسی و از طریق یکی از موسسات رسانه خانگی به طور رسمی توزیع و پخش شد. سریالی که پس از واقعه 11 سپتامبر 2001 برای نخستین بار مسئله مبارزه ضد تروریستی را به عنوان موضوع اصلی یک مجموعه تلویزیونی در کادر دوربین خود قرار داد. ماجرای ماموری به نام "جک بائر" (با بازی کیفر ساترلند) که در واحد ضد تروریستی CTU هر روز با یک ماجرای تروریستی (همچون سوءقصد به جان رئیس جمهور، حملات هسته‌ای، بیولوژیکی و شیمیایی، حملات سایبری و خنثی کردن توطئه‌های شرکت‌های بزرگ) مواجه شده و تلاش می کند تا توطئه یاد شده را خنثی نماید. ساختار سریال به گونه ای بود که هر یک از این روزها (24 ساعت) یک فصل این سریال را در 24 قسمت 40 دقیقه ای تشکیل می داد. سریال پر بیننده ای که 68 بار نامزد دریافت جایزه تلویزیونی معتبر ایمی گردید و 20 بار آن را برنده شد ، 12 بار کاندیدای دریافت گلدن گلوب بود که دوبار آن را دریافت نمود (کیفر ساترلند تنها برای بازی در 10 قسمت اول فصل اول، گلدن گلوب دریافت کرد) و در سال 2005 انجمن فیلم آمریکا، آن را جزو 10 برنامه تلویزیونی برتر سال قرار داد. فصل اول سریال رکورد فروش DVD را در بریتانیا شکست و حتی رکورد فیلم سینمایی ارباب حلقه ها را نیز پشت سر گذارد. این سریال در نظرخواهی کاربران وب سایت IMDB نمره 7/8 از 10 و از نظر کاربران وب سایت TV.com امتیاز 9 از 10 را دریافت کرد.


 
 
به بهانه سالگرد بمباران شیمیایی سردشت
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ۱٢:٢۱ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳٩٥
 

 

 

برگی دیگر از حقوق بشر آمریکایی!

 

 

پیش توضیح : با پوزش و عذر خواهی از کاربران گرامی به دلیل تصاویر دلخراشی که برای مستند شدن مقاله در این مطلب قرار داده شده است.

ساعت 15/16 روز هفتم تیرماه 1366 درحالی که مردم شهر کوچک سردشت واقع در شمال غربی ایران ، در حال زندگی معمولی خود به سر می بردند، 4 فروند هواپیمای رژیم صدام به این شهر ، حومه و روستاهای اطراف آن حمله کرده و 6 بمب شیمیایی دو قلو حاوی 550 تن گاز خردل ارسینیک دار معروف به گاز خردل کثیف  . این نخستین حمله با سلاح های کشتار جمعی به یک شهر، پس از فاجعه اتمی هیروشیما و ناکازاکی بود که در سال 1945 توسط ارتش ایالات متحده آمریکا اتفاق افتاد.

در بمباران شیمیایی سردشت از مواد شیمیایی مانند گاز خردل که تخریب کنده اعصاب است و حداقل 50 سال در محیط باقی می ماند در ترکیب با گاز ارسنیک استفاده شد که ضایعات ریوی و تاول های شدید پوستی ایجاد می کند. بیش از 8000 شهید و مجروح از بمباران شیمیایی سردشت باقی ماند که جراحت های فوق العاده سخت و دلخراشی برداشتند.


 
 
به بهانه سالگرد حمله موشکی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ۱٢:۱۱ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳٩٥
 

 

آخرین نسخه حقوق بشر آمریکایی!

 

در ساعت 22/10 صبح روز یکشنبه 12 تیرماه 1367 درحالی که ناو هواپیمابر یو اس وینسنس وارد آب های ایران در خلیج فارس شده بود ، هواپیمای ایرباس مسافربری ایران که در سال 15/10 از فرودگاه بندرعباس به مقصد دوبی برخاسته بود و اینک به ارتفاع 14 هزارپایی رسیده بود را با دو فروند موشک زمین به هوا هدف قرار داد. هواپیمای یاد شده در چشم برهم زدنی از صفحه رادار محو شد و لحظاتی بعد جسد 290 مسافر و خدمه پرواز (که 66 کودک زیر 13 سال و 53 زن و 46 تبعه کشورهای خارجی جزو آنها بودند) به طرز دلخراشی بر پهنه آب های خلیج فارس شناور شد.

مقامات آمریکایی ابتدا مدعی شدند که یک فروند هواپیمای جنگی اف-14 ایران را مورد اصابت موشک قرار داده اند! (مگر با ایران در جنگ بودند؟!!) و پس از مشخص شدن نوع هواپیما، اعلام کردند که هواپیمای ایرباس ایرانی از مسیر خود خارج شده بوده و اخطارهای مکرر ناو آمریکایی را نادیده گرفته است! (پس آن را آنهم نه در کنار مرزهای آمریکا، بلکه هزاران فرسنگ دور از مرزهای آمریکا و درون آب های ایران باید هدف موشک قرار می دادند!!!) .


 
 
به مناسبت روز جهانی قدس
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ٢:٢٦ ‎ق.ظ روز شنبه ۱٢ تیر ۱۳٩٥
 

 

ریشه های تاریخی صهیون

 

محدود دانستن پدیده شیطانی صهیونیسم به اسراییل ، همانقدر ساده اندیشی است که بخواهیم تمامی عملکرد امپریالیستی ایالات متحده را ناشی از رییس جمهوری آن بدانیم. شاید ترویج این نوع نگرش به صهیونیسم از سوی کانون ها و محافل پنهان صهیونی از آن رو باشد که ساده اندیشان را اقناع کرده و از افشای همه ماهیت سیاه و تاریک این فرقه مخوف و ضد بشری مانع شوند. از همین رو بود که حضرت امام خمینی (ره) از همان نخستین اعلامیه ای که در مهرماه 1341 و در روزهای آغازین نهضت صادر کردند ، در حالی که شاه را نصیحت می کردند اما بر مقوله صهیونیسم و مبارزه با آن تاکید می ورزیدند. این در حالی بود که تا آن زمان هیچ یک از نیروهای سیاسی اعم از چپ و راست ، چنین واژه ای را به کار نبرده بودند.

در طول 4 سری و 104 قسمت از مجموعه مستند "راز آرماگدون" که طی سالهای 1387 تا 1390 از شبکه های مختلف تلویزیون پخش شد و هنوز در حال نمایش هفتگی از شبکه  جهانی الکوثر است ، تلاش گردید تا براساس اسناد و مدارک و شواهد معتبر مکتوب و تصویری و صوتی از منابع مختلف خارجی و داخلی ، ریشه ها ، ماهیت و ابعاد مختلف تاریخی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی پدیده صهیونیسم ارائه و توسط کارشناسان و اساتید ایرانی و خارجی تحلیل شود. شاید از همین جهت این مجموعه بازتاب های شگفت انگیزی خصوصا در میان مخاطبان خارجی یافت و هزاران وب سایت و تلویزیون اینترنتی به آن پرداختند.

بی مناسبت نیست به بهانه روز جهانی قدس ، بخش هایی از قسمت اول سری دوم این مجموعه که تحت عنوان "ارتش سایه ها" در ماه رمضان سال 1388 از شبکه خبر پخش شد و در پاییز همان سال نیز از شبکه 3 سیما تکرار گردید را در این وبلاگ بازخوانی کنیم. گفتنی است  سعید مستغاثی ، نویسنده و کارگردان این مجموعه و رضا جعفریان ، تهیه کننده آن بود.


 
 
سالگرد شهادت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام تسلیت باد
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ٩:٤۳ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٧ تیر ۱۳٩٥
 


 
 
شب قدر برتر از هزار شب است
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ۸:٥٥ ‎ق.ظ روز شنبه ٥ تیر ۱۳٩٥