مستغاثی دات کام

 
نگاهی به فیلم های اسکار 2015 - بخش چهارم
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ۸:۳٧ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢۸ اردیبهشت ۱۳٩٤
 

 

سینما - آپارتاید

 

هتل بزرگ بوداپست

The Grand Budapest Hotel

 

فیلمی دیگر از وس اندرسون با همان شلوغی و پربازیگری فیلم هایی همچون "خانواده سلطنتی تننبام" ، "شرکت دارجیلینگ با مسئولیت محدود" و "قلمرو مهتاب "که سالهای گذشته ساخته اما هیچکدام به چنین موفقیتی در میان جوایز اسکار و حلقات پیرامونی اش دست نیافته بودند. فیلم "هتل بزرگ بوداپست" تقریبا همان تم سایر آثار وس اندرسون را دارد اگرچه از کتاب نویسنده معروف اتریشی اشتفان تسوایگ اقتباش شده اما بیشتر به یک برداشت آزاد شبیه است تا یک اقتباس نعل به نعل و در واقع همان عناصر محتوایی مورد علاقه وس اندرسون که بیشتر در تحقیر و مضحکه سنت های اشرافی و سبک زندگی اشرافیت در مقابل فرهنگ بی خیالی و کول آمریکایی هستند ، خود را نشان می دهند.

همواره در سینمای آمریکا و هالیوود برای ارائه سبک زندگی ایدئولوژیک و نمایش قهرمان آمریکایی، ویژگی های فردگرایی و بی خیالی و نوعی بی نظمی و بی قاعدگی او در مقابل نظم و نسق خشک اروپایی خصوصا طبقه اشراف آن نمایش داده شده است. از مهمترین فیلم هایی که می توان برای نمایش این تقابل مثال زد ، ساخته دیوید لین به نام "پل رودخانه کوای" است که در آن نظم خشک انگلیسی تا آنجا پیش می رود که درخدمت ارتش ژاپن قرار گرفته و در نهایت برای حفظ آن نظم، حتی قصد برهم زدن نقشه تخریب راههای مواصلاتی ژاپنی ها از سوی پارتیزان های آمریکایی را می کند! در آن فیلم، کاراکتر فرد گرا ، بی نظم و بی خیال ویلیام هولدن در مقابل شخصیت خشک و اشراف منش و منظم فرمانده انگلیسی با بازی الک گینس ، نمونه قابل توجه همان تقابل دو نوع سبک زندگی است که در برخی دیگر فیلم های هالیوودی با زبان طنز و بیان کمدی نشانه داده شده است.


 
 
پخش مجموعه ای درباره تمدن اسلامی از رسانه ملی آغاز شد
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ٩:۳٦ ‎ق.ظ روز شنبه ٢٦ اردیبهشت ۱۳٩٤
 

 

 تمدن آسمانی در ایام مبعث رسول خاتم

 

 مجموعه مستند "تمدن آسمانی" تازه ترین ساخته نگارنده با تهیه کنندگی رضا جعفریان (که در طول این 10سال و 15 مجموعه مستندی که تولید کردیم ، همواره علاوه بر تهیه کنندگی به عنوان دوست و رفیق همراه بوده است) سرانجام پس از حدود 4 سال تولید و یک ماراتن 9 ماهه مونتاژ و مراحل فنی به مرحله پخش رسید و قسمت های اول و دوم آن در آستانه عید مبارک مبعث روی آنتن شبکه خبر رفت. قسمت سوم آن نیز قرار است فردا و در سالروز خجسته بعثت پیامبر اعظم از همین شبکه پخش شود. شاید این یکی از طولانی ترین پروسه های تولید مجموعه مستند در تاریخ رسانه ملی باشد که حاصلش 30 قسمت 27 دقیقه ای شده است.

مجموعه "تمدن آسمانی" تاریخ تمدن اسلامی از زمان بعثت حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و همچنین دوران ائمه اطهار (علیهم السلام) تا امروز و از شرق سرزمین های اسلامی در هند و چین  تا کشورهای آسیای مرکزی مانند تاجیکستان و ترکمنستان تا خاورمیانه اسلامی (ترکیه و سوریه و عراق و ...) تا شمال آفریقا (مصر و مراکش و تونس و ...) و تا جنوب اروپا و تا آندلس در غرب این قاره را دربر گرفته و شامل می شود. همچنین نمود و حضور فرهنگ و تفکر و اندیشه ها و باورهای اسلامی در زندگی و هنر و علم برآمده از این تمدن مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

تولید مجموعه فوق در آبان ماه 1390 با یک سفر تحقیقاتی_تولیدی به ترکیه کلید خورد و در بیش از 50 شهر و شهرستان و روستا در داخل و خارج کشور و مکاتبه و تعامل با نزدیک به 60 مرکز آکادمیک و پژوهشی داخلی و خارجی، تصویر برداری آن ادامه یافت. نزدیک به 90 استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر و کارشناس از 11کشور جهان ، 46 دانشگاه و مرکز آکادمیک و موزه و کتابخانه و انستیتو و موسسه علمی –فرهنگی در مجموعه مستند "تمدن آسمانی" به اظهار نظر و ایراد سخن درباره ابعاد مختلف تئوریک و عملی تمدن اسلامی پرداخته اند که در کنار کلکسیونی از تصاویر ، اسناد و فیلم های منحصر به فرد از آثار و پدیده های دیدنی ، مجموعه ای قابل تامل برای هر علاقمند به اسلام و ایران خواهد بود.

این نخستین تلاش تلویزیونی و تصویری در کشور ما برای نمایش تمدنی است که از عمق باورها و اعتقادات ما برخاست و والاترین جایگاههای مادی و معنوی را در طول تاریخ برایمان رقم زد. مجموعه ای از ایمان و اندیشه و علم و هنر و سبک زندگی اسلامی که در طول تاریخ، امت اسلام را در میان سایر ملت ها، سرافراز ساخته و حدود 10 قرن آن را بر منطقه وسیعی از عالم،حاکم کرد. تمدنی که همین امروز، چشم انداز تمامی حرکات انقلابی و انتظارگرایانه و مهدوی طلبانه ملت ما و همه امت اسلام شده است.

این درحالی است که خیلی زودتر از ما، دیگر کشورها و ملل مسلمان دست به کار شده و طرح نمایش تصویری تاریخ تمدن اسلامی را به مرحله تولید رساندند (که البته بدون تحریفات قومی و نژادی نیز نبوده است) از جمله در ترکیه که بنیاد و مرکزی برای آن تاسیس کردند، شبکه تلویزیونی عظیمی برای تولید برنامه هایش، راه اندازی و بودجه کلانی در نظر گرفته شد و حتی از آمریکا و هالیوود برای ساخت فیلم هایش، کارگردان (جان میلیوس) به استخدام درآوردند.

بنابراین نمی توان از مساعدت و تصمیم گیری فراتر از معمول برخی مدیران وقت شبکه خبر به خصوص آقای شیخ اکبری (مدیر وقت گروه سیاسی) که در تمام دوران سخت تولید این مجموعه ، پای آن ایستاد و با راهنمایی ها و حمایت هایش ما را یاری رساند ، گذشت که "من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق".

انشاالله این مجموعه بتواند بخش کوچکی از میراث عظیمی که نبی مکرم اسلام پس از بعثت برای بشریت به ودیعه گذاردند و بارقه ای از حاصل رسالتی که خداوند تبارک و تعالی بر دوش ایشان نهاده بود را بازنماید که در قرآن مجید خطاب به رسول گرامیش فرموده :

و َما اَرْسَلْناکَ اِلّا رَحْمَةً لِلعالَمینَ


 
 
نگاهی به فیلم های اسکار 2015 - بخش سوم
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ۸:٥٥ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢۳ اردیبهشت ۱۳٩٤
 

 

دوئل با هیتلر ، جاز و  داعش ؟!

 

 

بازی تقلید

Imitation Game

 

یکی از فیلم های بیوگرافیک امسال درباره آلن تورینگ که به پدر علم محاسبه نوین و هوش مصنوعی معروف است ، بازی تقلید (برگرفته از یکی از ابداعات تورینگ) نام داشت. تورینگ در زمان جنگ جهانی دوم با همکاری سرویس اطلاعاتی بریتانیا و MI6 ، ابتدا به کدشکنی پیام های رمز آلمانی ها پرداخت و در این زمینه ماشینی اختراع کرد و سپس در سالهای پس از جنگ هم همچنان در رابطه با جنگ سرد با سرویس اطلاعاتی و جاسوسی انگلیس همکاری داشت.

فیلم از زمانی شروع می شود که تورینگ به عنوان یکی از نابغه های دانشگاهی به بلچلی پارک انگلیس(یک کارخانه رادیو سازی که به مرکز کدشکنی بریتانیا بدل شده بود) می رود و در آزمون مسئول آن مرکز شرکت می کند و اگرچه در ابتدا پذیرفته نمی شود ولی سرانجام به دلیل مطرح کردن یک مسئله علمی در آن مکان و در کنار جمعی دیگر ماندگار شده و خیلی سریع خود را در میان آنها مطرح می کند. او سرانجام موفق می شود ماشینی بسازد که رمزهای انیگما (ماشین کد سازی آلمان ها) را کشف کند و از این طریق بسیاری از عملیات جنگی آلمان ها لو می رود .


 
 
به بهانه اکران عمومی فیلم "قصه ها"
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ٦:٢٦ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٩ اردیبهشت ۱۳٩٤
 

 

حکایت شام خوردن با اورسن ولز

 

 

جمله معروفی از فرانسوا تروفو ، فیلمساز معروف موج نو سینمای فرانسه باقی مانده که نگاه و زاویه دید وی را نسبت به سینما و سینماگران بیان می کند ، خصوصا که تروفو پیش از فیلمساز شدن ، یک منتقد سینما بود، آن هم در مجله کایه دو سینما.

تروفو این جمله را در مورد کارگردانی همچون اورسن ولز می گوید که بارها در نوشته ها و مصاحبه هایش اذعان داشته بود از وی و فیلم هایش بسیار یاد گرفته است. فرانسوا تروفو در جمله ای کنایه آمیز می گوید :

"...حاضرم صدبار دیگر فیلم همشهری کین را ببینم اما یکبار با اورسن ولز شام نخورم!..."

البته بگذریم که گفته اند ولز اخلاق غیر قابل تحملی داشت و بخشی از اظهار نظر تروفو راجع به عدم هم نشینی و هم صحبتی با وی به همین اخلاق نامطلوبش باز می گشت اما وجه دیگر ابراز نظر فوق، به نگاه بدور از تعصب و احساسات یک منتقد نسبت به فیلم و فیلمسازش بازمی گردد که در واقع این فیلمساز یا هنرمند است که از اثرش اعتبار می یابد و البته آن اثر اگرچه برای فیلمساز یا هنرمند یاد شده ، نقطه مثبتی به شمار می آید اما لاجرم حلقه اعتبار ابدی برای سایر آثارش ایجاد نمی کند.


 
 
نگاهی به فیلم های اسکار 2015 - بخش دوم
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ٩:٠٦ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱٧ اردیبهشت ۱۳٩٤
 

 

فضیلت غیر منتظره جهالت

 

پسربچگی

Boyhood

 

می توان گفت که فیلم "پسر بچگی" محوری ترین فیلم امسال سینمای هالیوود بود. فیلمی که از نخستین روزهای نمایش خود در اوایل سال 2014 در جشنواره ساندنس و اولین اکران عمومی اش در اوایل تابستان (5 ژوئن) تا روزی که مراسم اسکار برگزار شد، تقریبا یک سال متوالی اکران های مختلف در کشورهای گوناگون و جشنواره های ریز و درشت را تجربه کرد. در حالی که آخرین اکران عمومی اش چند روز پس از برگزاری مراسم اسکار در شیلی آغاز شد. فیلم "پسربچگی" در طی سال 2014 علاوه بر 120 نامزدی دریافت جایزه، حدود 150 جایزه دریافت کرد که رکورد قابل توجهی در عرصه جایزه و جایزه بگیری سینمایی به ثبت رساند. فیلمی که رکوردهای دیگری هم برجای گذاشت از جمله طولانی ترین زمان تولید که در حدود 12 سال به طول انجامید.

اما "پسربچگی" را می توان نمونه ای کامل از نئورئالیسم در سینمای امروز دانست که یادآور آثاری همچون "امبرتو د" ویتوریو دسیکاست  تا آن حد که حتی گره های دراماتیک فیلم هایی همچون "دزد دوچرخه" یا "رم شهر بی دفاع" و یا "وسوسه" (که از آثار نمونه ای نئورئالیسم ایتالیا به شمار می آیند) را نیز ندارد.

می توان گفت  ریچارد لینک لیتر ( نویسنده و کارگردان فیلم) پس از آن تجارب پرگویانه و شخصی 3 گانه "پیش از طلوع"  (1995) ، "قبل از غروب" (2004) و "پیش از نیمه شب" (2013) در فیلم "پسربچگی" ، لحن بیانی و ساختار مورد نظر خویش را یافته و از یک قصه معمولی و یک خطی ، اثری بیرون کشیده که می تواند سبک سینمایی دقیق، هماهنگ و متناسب  با به روزترین موضوع سینمای هالیوود باشد. آنچه که  در طی این سالها، تولیدکنندگان و فیلمسازان این کارخانه رویاسازی از ابداعش عاجز مانده بودند و برای بیان تم های محوری خود، ناگزیر به ساختارهای کهنه و هزاران بار تجربه شده متوسل می شدند و سعی می کردند موضوعات جدید را  درون آن فرم های کلیشه ای بسته بندی نمایند که اغلب پاسخ مناسبی هم دریافت نمی کردند.

اما اینک ریچارد لینک لیتر، در سینمای هالیوود کاری کرده است کارستان. فرم سینمایی که او برای موضوع ظاهرا ساده اما بسیار عمیق و تاثیر گذارش به کار گرفته می تواند مبدع سبکی جدید وحتی ژانری تازه باشد که اساسا با آن نئورئالیسم فیلم "امبرتو دی" نیز تفاوت های بنیادین دارد که دسیکا در آن فیلم به روایت جزییات زندگی بسیار ساده و کسالت بار مردی تنها و گوشه گیر می پرداخت که در سالهای پس از جنگ و در بحران اقتصادی ناشی از آن، درون زندگی محقرانه خود غرق می شد و حتی مرگ نیز جوابش می کرد. دسیکا و زاواتینی ( فیلمنامه نویسش ) در آن روزگار یعنی اوایل دهه 50 میلادی و در اوج بحران های پس از جنگ در اروپا گفتند که فقط یک زندگی را روایت کرده اند اما یک زندگی به غایت تلخ و سیاه و ترحم برانگیز.

اما لینک لیتر اگرچه به همان اندازه معمولی، حکایت یک زندگی ساده و عادی امروز در آمریکا را بازگفته اما این زندگی به گونه ای واقع گرایانه،  پویا و سرحال و با نشاط است ، نه اینکه فراز و نشیب و تلخ و شیرین و سختی و دشواری نداشته باشد، که در آن صورت با واقعیت فاصله می گرفت. لینک لیتر ماجرای خانواده ای را در طی 12 سال به گونه ای نقل می کند که تلخی و شیرینی ها و فراز و نشیب ها در عبورشان از مراحل مختلف زندگی تاثیری ندارد و آنها راه و مسیری را که باید بروند، می روند و زندگی معمولی خود را به جاهایی که می خواهند، می رسانند.


 
 
نگاهی به فیلم های اسکار 2015-بخش اول
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ۱۱:۱۱ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٤ اردیبهشت ۱۳٩٤
 

 

...و اسکار تعلق می گیرد به سبک زندگی آمریکایی!

 

آرنون میلچان، تهیه کننده فیلم مرد پرنده ای (نفر اول از چپ)  در کنار آلخاندرو گونزالس ایناریتو ، کارگردان فیلم (نفر دوم از راست) هنگام دریافت اسکار بهترین فیلم سال 2014

 

وقتی در بخش پایانی مراسم اسکار سال گذشته ، آرنون میلچان (تهیه کننده اصلی فیلم "12 سال یک برده") به همراه دیگر تهیه کنندگان فیلم به روی سن رفت تا اسکار بهترین فیلم سال 2013 را دریافت کند، هنوز آنچنان اخبار و به خصوص مستندی که در مورد میلچان در نوامبر 2013 از  Channel 2 به نمایش درآمد ، در سطح وسیع منتشر نشده بود. مستندی به نام Uvda  که در آن سابقه رییس کمپانی معروف ریجنسی به تصویر کشیده شده بود. سابقه ای که حکایت از ماموریت های اطلاعاتی ویژه برای اسراییل و تامین ابزار و ادوات نظامی جهت تکمیل برنامه هسته ای  و دستیابی رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی داشت، آن هم در زمانی که دولت جان اف کندی نیز  با دستیابی اسراییل به پروژه هسته ای مخالفت می کرد و براساس اسناد منتشر شده، یکی از دلائل ترور کندی همین ابراز مخالفت بوده است. میلچان همچنین تهیه موشک ها و سلاح های کشتار جمعی برای این رژیم را به عهده داشت به گونه ای که شیمون پرز در همان فیلم مستند از وی به عنوان مامور استثنایی اسراییل یاد کرده است.

خود میلچان در همان فیلم مستند اظهار کرده که وی هر کاری انجام داده در جهت منافع کشورش یعنی اسراییل بوده (در همان مستند افرادی مانند رابرت دو نیرو و بن افلک که از دوستان نزدیک میلچان بوده اند هم به این نکته اشاره داشته اند) و تاکید داشته که هالیوودی ها چندان از یک دلال اسلحه دل خوشی نداشته و به هر حال ترجیح می دهند با یک فیلمنامه نویس همکاری داشته باشند تا یک تامین کننده سلاح های کشتار جمعی !

اما وقتی در انتهای مراسم اسکار هشتاد و هفتم که 22 فوریه 2015 در دالبی تئاتر لس آنجلس برگزار شد، بازهم فیلم دیگری از آرنون میلچان به نام "مرد پرنده ای" ، برنده اسکار بهترین فیلم سال اعلام گردید و بازهم میلچان به همراه عوامل فیلمش همچون آلخاندرو گونزالس ایناریتو (کارگردان فیلم) و مایکل کیتون و اما استون و و ادوارد نورتون و نائومی واتس (بازیگران فیلم) و همچنین تهیه کنندگان همکارش به روی سن مراسم رفت، به نظر آمد که سخن آرنون میلچان در آن فیلم مستند مبنی بر ترجیح هالیوودی ها، چندان صحیح نبوده و گویا آنها به همکاری با یک دلال اسلحه و تامین کننده سلاح های کشتار جمعی آن هم برای رژیمی که رسما از سوی مجامع جهانی، جنایتکار جنگی و مصداق آپارتاید خوانده شده، راغب تر هستند تا سینماگرانی مانند لینک لیتر و دیمین چزل و مورتن تیلدام و وس اندرسون و ...


 
 
سالروز میلاد امیر مومنان مبارک باد
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ۱٠:٢٤ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳٩٤
 

 

بجز از علی که آرد پسری ابوالعجائب

که علم کند به عالم شهدای کربلا را