مستغاثی دات کام

 
به بهانه انیمیشن شاهزاده روم
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ۱:٠٦ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٢٠ دی ۱۳٩٤
 

 

یک شگفتی دیگر برای سینمای ایران

 

 

 

این دومین شگفتی امسال سینمای ایران پس از فیلم "محمد رسول الله" (صلی الله علیه و آله) بود. یک انمیشن بلند داستانی که خیلی زود و برخلاف همه پیش بینی ها، فروش میلیاردی را پشت سر گذارد و مخاطبان بسیاری خصوصا از گروه کودکان را به خود جذب کرد. پاسخی در خور و شایسته به یکی از کاستی ها و نقائص عمده این سینما در طول سالیان گذشته، سینمایی که همواره افتخار نزدیک به 60 سال تجربه ساخت انیمیشن را برای خود در بوق کرده اما هنوز نتوانسته بود در سطح استانداردهای بین المللی، یک انیمیشن بلند داستانی را تولید نماید و این به عنوان یک سوال بی پاسخ برای مخاطبان این سینما باقی بود. در حالی که انیمیشن بلند داستانی، سالهاست در سینمای استاندارد جهان، یکی از پرمخاطب ترین آثار بوده و هست و جمعی از برفروش ترین فیلم های تاریخ سینما را همین کارتون های داستانی تشکیل داده و می دهند. کارتون هایی که امروزه دیگر نه تنها مخاطب کودک که به قول معروف تا سن 90 سالگی را جذب خود می کند.


 
 
به بهانه پایان اکران اول فیلم محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله)
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ۸:٥٥ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٩ دی ۱۳٩٤
 

 

برکتی که فیلم پیامبر رحمت برای سینمای ایران ارمغان آورد

 

 مرحله نخست فیلم "محمد رسول الله" (صلی الله علیه و آله ) ساخته مجید مجیدی در ایران به پایان رسید درحالی که این فیلم علیرغم تمامی قابلیت های ساختاری و محتوایی ( به جز چند نمایش محدود در مراکز اسلامی دو سه کشور اروپایی) هنوز نتوانسته برپرده سینماهای جهان به نمایش درآید.

فیلم مجیدی به جز جشنواره فیلم مونترال که با این فیلم افتتاح شد و فستیوال کمرایمیج (که یک قستیوال تخصصی فیلمبرداری است) هنوز در هیچ جشنواره دیگری در جهان نمایش نداشته است و این در شرایطی است که انبوهی از فیلم های سخیف و حقیر و ضعیف در طول سال در صدها جشنواره ریز و درشت دنیا به نمایش درآمده و برپرده سینماهای جهان نقش می بندند. شاید تا قبل از چنین پدیده ای، سخن از لابی های مخوف اکران در دنیا (که در اختیار سرمایه داران و کمپانی های بزرگ آمریکایی است و هر اکران و نمایشی بایستی از کانال و فیلتر این جماعت رد شده و براساس میزان سازگاری با فرهنگ و ایدئولوژی همان جماعت، اجازه اکران یا حضور در جشنواره ها را یابد)، سخنی گزافه و از روی توهم توطئه محسوب می گردید.

بدون آنکه عدم حضور فیلم "محمد رسول الله" (صلی الله علیه و آله) در میان 9 کاندیدای بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار 2016 را لحاظ کنیم (علیرغم تمامی نقاط قوت فیلم مجیدی در برابر دیگر فیلم های لیست یاد شده از جمله مطرح ترین آنها یعنی فیلم "پسر شائول" که به احتمال قریب به یقین به دلیل پرداختن به مقوله هولوکاست، برنده از پیش تعیین شده اسکار و دیگر مراسم پیرامونی آن خواهد بود)، عدم اعلام آمادگی هیچ یک کمپانی های اصلی پخش و توزیع فیلم در جهان برای خرید حقوق نمایش فیلم مجیدی و در نتیجه عدم نمایش آن در سالن های سینمای حتی کشورهای اسلامی در آسیا و آفریقا و عدم پذیرش آن در هیچ کدام از حدود 900 جشنواره موجود در دنیا،  حداقل این سوال را برای یک بیننده عادی سینما بوجود می آورد که یعنی این فیلم حتی به اندازه آن تصویر غیر متحرک و سخیف و پیش پا افتاده "تاکسی" جعفر پناهی هم نبوده که تقریبا هیچ جشنواره و اکرانی در دنیا ، از آن غافل نماند؟!!


 
 
نگاهی به فیلم اکسدوس : خدایان و پادشاهان
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ٤:۳٠ ‎ق.ظ روز شنبه ٥ دی ۱۳٩٤
 

 

Exodus: Gods and Kings

 

حکایت سامری از پیامبری حضرت موسی(ع)

 

 

براساس آمار موجود ، در طول حدود 120 سالی که از پیدایش سینما و تاریخ این هنر صنعت سپری شده ، در حدود 120 فیلم درباره حضرت موسی (ع) ساخته شده است، یعنی یک حساب سرانگشتی حکایت از آن دارد که به طور میانگین هر سال در سینمای غرب ، یک فیلم درباره این پیامبر اولوالعزم الهی جلوی دوربین رفته ، اما اینکه این تعداد فیلم تا چه اندازه توانسته به حضرت موسی ادای دین نموده و واقعیات رسالت آن نبی گرامی خداوند را بازنماید ، نیاز به بررسی تک تک آثار نامبرده دارد که از حوصله این مطلب خارج است اما عجالتا بحث ما راجع به اخیرترین این دسته آثار است یعنی فیلم "اکسدوس : خدایان و پادشاهان" ساخته ریدلی اسکات که اکران عمومی اش از 3 دسامبر 2014 در کره جنوبی آغاز شد و پس از نمایش در 85 شهر و کشور ، آخرین نمایش عمومی خود را از 29 ژانویه 2015 در ژاپن شروع نمود در حالی که به دنبال اظهار نظر اساتید دانشگاه الازهر قاهره مبنی بر تحریف شخصیت حضرت موسی (ع) و تاریخ رسالت ایشان و همچنین وهن نشانه های الهی ، برخی کشورها مانند مصر ، مراکش ، قطر و امارات متحده عربی با نمایش این فیلم در سالن های سینما خود مخالفت کردند.

ریدلی اسکات ، کارگردان مشهور هالیوود ، بیست و دومین فیلم بلند سینمایی خود را با فیلمنامه ای مشترک از آدام کوپر، بیل کالج، جفری کین و استیون زیلیان ساخته که این آخری برای فیلم های"هانیبال"و"گنگسترهای آمریکایی" نیز با اسکات همکاری داشته است و البته معروفتر از 3 تای دیگر است که در کارنامه اش آثار قابل بحثی مانند "لیست شیندلر" (استیون اسپیلبرگ) ، "دار و دسته نیویورکی" ( مارتین اسکورسیزی) ، "دختری با خالکوبی اژدها" ( دیوید فینچر) و "مانیبال" ( بنت میلر) به چشم می خورد.