مستغاثی دات کام

 
بهار 1394 خجسته باد
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ۱٢:٢۸ ‎ق.ظ روز شنبه ۱ فروردین ۱۳٩٤
 


 
 
نگاهی به نمایش ترور در سینما - بخش سوم
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ٤:٤٥ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٥ اسفند ۱۳٩۳
 

 

تروریست های جعلی

 

 

اما اخرین گروه تروریست هایی که در کادر دوربین سینمای غرب و به خصوص آمریکا قرار گرفتند، تنها گروهی بودند که در این فیلم ها و از سوی سازندگان آنها لقب تروریست را گرفتند و عملیات آنها به صورت ترور و کشتار و تخریب و ایجاد وحشت نمایانده شد. اما آنان تنها گروهی بودند که حقیقتا تروریست نبودند و تنها از آن رو که به لحاظ تاریخی همواره مخالف سیاست های سلطه گرانه غرب صلیبی /صهیونی بوده اند، تروریست خوانده شدند. آنها مسلمانانی بودند که از دیرباز در سینمای غرب با چهره ها و اشکال و کاراکترهای خبیث و شرور و دزد و ابله و عقب افتاده نمایش داده شده بودند؛ ابتدا در این سینما به مضحکه و مسخره گرفته شدند و بعدا به عنوان شیطانی ترین و پلیدترین موجودات عالم نمایش داده شدند.

از نخستین فیلم های صامت و حلقه ای تاریخ سینما مانند"رقص هفت زن محجبه"ساخته توماس آلوا ادیسون(همان مخترع بزرگ!) در سال 1897(دوسال پس از تولد سینما) گرفته تا "عرب مسخره" ساخته ژرژ ملی یس (یکی از پدران سینما) در همان سال و فیلم "آواز موذن" ساخته فیلیکس مگیش در سال 1902 تا فیلم هایی همچون فیلم "شیخ" در 1921، ساخته جرج ملفورد و "پسر شیخ" ساخته 1926 جرج فیتس موریس(که نقش شیخ را در هر دو فیلم رودلف والنتینو بازی می کرد)  تا "مراکش" جوزف فن اشترنبرگ در 1930 و تا "شاهزاده پارس"  در سال 2010.