مستغاثی دات کام

 
نگاهی به نمایش ترور در سینما - بخش دوم
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ۱٢:٥٥ ‎ق.ظ روز جمعه ۱٧ بهمن ۱۳٩۳
 

 

 وقتی در سینما تماشاگران را به گلوله می بندند!


سینمای گنگستری ؛ ترویست های رسمی

 

 اگر تروریسم کابوی و وسترنرها در اجتماعات غیر شهری شکل گرفت و رشد کرد و یاغیان وسترنر، از ناکجا آباد می آمدند و به ناکجا آباد می رفتند، دومین گروه از فیلم هایی در تاریخ سینما ، بی پروا انواع و اقسام تروریسم شهری را در جوامع دهه 30 آمریکا به نمایش گذاشتند و به ژانر گنگستری معروف شدند. گروههای تروریستی که به طور رسمی در شهرهایی مانند شیکاگو و نیویورک و ...برای خود دم و دستگاه عریض و طویلی درست می کردند، باج می گرفتند، قاچاق مواد مخدر و مشروبات الکلی داشتند، با گرفتن پول، به عنوان آدمکش قراردادی استخدام می شدند و بر سر قلمروها و انحصارات قاچاق با گروههای مشابه درگیری پیدا می کردند. ایجاد وحشت و قتل و غارت وبه آتش کشیدن اماکن و مراکز عمومی و کشتار مرد بی گناه کمترین اعمال تروریستی بود که این گروههای مافیایی انجام می دادند و سینمای هالیوود یکی از اصلی ترین ژانرهای سینمایی خود و گروهی از قوی ترین آثار خود را به همین تروریست های جدید و شهرنشین اختصاص داد.

فیلم هایی مانند: "دشمن مردم" (ویلیام ولمن) ، "سزار کوچک" (مروین لروی) و "صورت زخمی"( هاوارد هاکس) که همگی در اوایل دهه 30 ساخته و به نمایش درآمدند ، نخستین آثار این ژانر به شمار آمدند. شخصیت های اصلی این فیلم ها اگرچه هر یک بی رحم و خشن و سنگدل بودند و حتی نزدیکترین افرادشان را هم از دم تیغ می گذراندند اما به گونه ای بر پرده سینما به تصویر کشیده می شدند که به شدت جلب نظر کرده و به عنوان نمادی از قدرت و شجاعت و عظمت ، به تماشاگر القاء می گردیدند. از همین روی برای مخاطب به صورت کاراکترهایی سمپاتیک در آمدند که حتی مرگشان ترحم برانگیز جلوه می کرد. مثلا در سکانس آخر فیلم "صورت زخمی" که تونی لامونته توسط پلیس به محاصره درآمده، پس از همه جنایاتی که انجام داده، وقتی هدف رگبار گلوله های پلیس قرار می گیرد، صحنه ها و نماها به شکلی چیده شده که کاملا احساسات تماشاگر را برمی انگیزد. به این ترتیب حتی این بی رحم ترین تروریست های تاریخ سینما نیز برای تماشاگران آن دوست داشتنی تصویر شدند.


 
 
نگاهی به نمایش ترور در سینما - بخش اول
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ۱:٠٤ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳٩۳
 

 

وحشت در سینماها

 

 

در سال 1950 فیلمی در سینماها اکران شد که در آن یک بیگانه غیر آمریکایی ، بیماری طاعون را در شهر نیواورلئان شیوع می دهد و توسط یک گنگستر سابقه دار به نام بلاکی و همدستش فیچ به قتل می رسد ، در حالی که خود بلاکی مبتلا به طاعون شده و مانند یک بمب مخرب رواج ویروس در شهر می چرخد. در اینجا پلیسی به نام سروان وارن و دکتری به نام کلیتن رید که متوجه طاعون شده به همراه فیچ برای یافتن بلاکی و قرنطینه کردن وی تلاش می کنند. این فیلم که "وحشت در خیابان ها" نام داشت توسط الیا کازان ، فیلمساز معروف آمریکایی که در همان سالها در جریان مک کارتیسم ، بسیاری از همکارانش را لو داده بود ، ساخته شد. فیلمی که می تواند به طور کامل پدیده ترور و وحشت از نگاه هالیوود را در جامعه آمریکایی معنی نماید؛ ویروس مرگباری که توسط یک غریبه و بیگانه در جامعه آمریکا شیوع می یابد ، یک گنگستر و یاغی که او را به قتل می رساند و حالا به عنوان ضد قهرمان در معرض خطر است.

نکته جالب این است که این فیلم در آستانه یکی از تروریستی ترین وقایع تاریخ آمریکا و جهان یعنی مک کارتیسم به نمایش درآمد که بسیاری از آزادیخواهان و فیلمسازان و هنرمندان آمریکایی را به بهانه مخالفت با سیستم سرمایه داری ایالات متحده ، پای میز محاکمه کشاند ، به زندان انداخت و یا از آمریکا تبعید کرد. فیلمسازانی همچون چارلی چاپلین ، مارتین ریت ، درک بوگارد و ...