مستغاثی دات کام

 
نگاهی به پتانسیل شورانگیز حماسه عاشورای حسینی برای سینما
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ۱۱:٠٥ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢٢ آبان ۱۳٩٢
 

 

طرح های آمریکایی برای مراسم عاشورا


 

"...ان‌الحیاة عقیده و جهاد. سخنم را با گفته‌ای از مولاحسین شهید بزرگ خلق‌های خاورمیانه آغاز می‌کنم. من که یک مارکسیست-لنینیست هستم برای نخستین بار عدالت اجتماعی را در مکتب اسلام جستم و آنگاه به سوسیالیسم رسیدم... از اسلام سخنم را آغاز کردم اسلام حقیقی در ایران همواره دین خود را به جنبش‌های رهایی‌بخش ایران پرداخته است... زندگی مولاحسین نمودار زندگی کنونی ماست که جان بر کف برای خلق‌های محروم میهن خود در این دادگاه محاکمه می‌شویم. او در اقلیت بود و یزید، بارگاه، قشون، حکومت و قدرت داشت. او ایستاد و شهید شد هر چند یزید گوشه‌ای از تاریخ را اشغال کرد ولی آن‌چه که در تداوم تاریخ تکرار شد راه مولا حسین و پایداری او بود، ‌نه حکومت یزید. آن‌چه را خلق‌ها تکرار کردند و می‌کنند راه مولا حسین است..."

این بخشی از دفاعیات خسرو گلسرخی (از مبارزین دوران طاغوت) در بیدادگاههای رژیم شاه است که علیرغم اعتقاد به مارکسیسم ، نمی تواند به حقانیت حماسه جاودان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در عاشورای سال 61 هجری قمری اعتراف نکند و آن حماسه انکار ناپذیر را الگو و الهام بخش مبارزات آزادیبخش طول تاریخ انقلابات بشریت نداند. اینچنین است که نام مبارک و مقدس حسین بن علی (ع) به عنوان سالار شهیدان و سرور آزادگان جهان بر تارک برگ برگ صفحات تاریخ ظلم ستیزی و عدالت خواهی می درخشد.


 
 
به یاد پرچمدار کربلا ، حضرت ابوالفضل العباس (ع)
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ۱۱:٤۸ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢۱ آبان ۱۳٩٢
 

فرمانده ارتش آزادگانم                                    سقای خیل زنان و کودکانم 

می دهم جان ، بهر قرآن 

حق بر باطل پیروز است 

هرکس که درس از شیر یزدان بگیرد                     هرگز نمی باید  در بستر بمیرد

هم سعادت ، هم شهادت

حق بر باطل پیروز است              


 
 
ماه محرم آمد ...
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ۱٠:٤٠ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳٩٢
 

قربان و غدیر رفت ، ولی یار نیامد                           آن شمع دل افروز شب تار نیامد

چند روز دگر مانده که با ناله بگوییم                        ای اهل حرم، میر و علمدار نیامد


 
 
به بهانه هفتادمین سال اکران فیلم "کازابلانکا"
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ٧:٥۸ ‎ب.ظ روز شنبه ۱۱ آبان ۱۳٩٢
 

 

گریز از کوچه های باریک و پر پیچ کازابلانکا

 

 

شاید اهمیتی نداشته باشد که کازابلانکا شهر ملال آور و دلتنگ کننده ای است (آنگونه که  جولیوس اپستین ، یکی از فیلمنامه نویسان کازابلانکا می گوید)  یا اینکه سربازان آلمانی هرگز در این شهر نبوده اند و اگر هم چندتایی حضور داشته اند، اونیفورم نظامی به تن نداشتند! و (باز هم به قول اپستین)  اگر این اطلاعات را قبل از نوشتن فیلمنامه هم می دانستند ، احتمالا باز "کازابلانکا" همین گونه که هست نوشته می شد.

اصل قضیه به آن زمانی برمی گردد که یک معلم مدرسه ای در نیویورک به نام موری برنت، در حال گذران تعطیلاتش در جنوب فرانسه آن هم در آستانه آغاز جنگ دوم جهانی، توجه اش به اجتماع  تازه ای جلب می شود که در کنار جامعه قدیمی در حال شکل گیری است. او در هتل محل اقامتش مهاجرانی را می بیند که همراه ماجراجویان و دلالان و واسطه ها ، پیرامون پیانیست سیاه پوستی جمع شده بودند  که آهنگهایی  به سبک "بلوز" می زد.

همین ماجرا آنچنان توجه اش را جلب می کند که با همراهی جون آلیسن (که دستی هم بر نمایشنامه نویسی داشت) ، نمایشنامه ای در سه پرده به نام "همه به کافه ریک می روند" را می نویسد. نمایشنامه ای که هرگز برروی صحنه نرفت.


 
 
مفهوم غدیر در قیام امام حسین (ع)
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ٤:٥٠ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢ آبان ۱۳٩٢
 

 

به معنای حضور در صحنه

 

به نظرم یکی از گفتارهایی که مفهوم غدیر را به روشنی و با زبان امروزی توضیح داده ، بخشی از سخنرانی معروف مرحوم دکتر علی شریعتی است که در اسفند ماه 1350 در مسجد جامع نارمک ایراد کرد. آن سخنرانی در عصر عاشورا بود و در آن سالهای دیکتاتوری و خفقان ستم شاهی ، بسیار پرشور معنای ولایت و رهبری را بیان کرد.

 در همان بخش از سخنرانی، مرحوم دکتر شریعتی گفت :

 "...حسین (ع) یک درس بزرگ‌تر ازشهادتش به ما داده است و آن نیمه‌تمام گذاشتن حج و به سوی شهادت رفتن است. حجی که همه اسلافش، اجدادش، جدش و پدرش برای احیای این سنت، جهاد کردند. این حج را نیمه‌تمام می‌گذارد و شهادت را انتخاب می‌کند، مراسم حج را به پایان نمی‌برد تا به همه حج‌گزاران تاریخ، نمازگزاران تاریخ، مؤمنان به سنت ابراهیم، بیاموزد که

اگر امامت نباشد، اگر رهبری (ولایت) نباشد، اگر هدف نباشد، اگر حسین (ع) نباشد و اگر یزید باشد، چرخیدن بر گرد خانه خدا، با خانه بت، مساوی است. در آن لحظه که حسین (ع) حج را نیمه‌تمام گذاشت و آهنگ کربلا کرد، کسانی که به طواف، هم‌چنان در غیبت حسین، ادامه دادند، مساوی هستند با کسانی که در همان حال، بر گرد کاخ سبز معاویه در طواف بودند، زیرا شهید که حاضر است در همه صحنه‌های حق و باطل، در همه جهادهای میان ظلم و عدل، شاهد است، حضور دارد، می‌خواهد با حضورش این پیام را به همه انسان‌ها بدهد که وقتی در صحنه نیستی، وقتی از صحنه حق و باطل زمان خویش غایبی، هرکجا که خواهی باش!

وقتی در صحنه حق و باطل نیستی، وقتی که شاهد عصر خودت و شهید حق و باطل جامعه‌ات نیستی، هرکجا که می‌خواهی باشد، چه به نماز ایستاده باشی، چه به شراب نشسته باشی، هر دو یکی است.شهادت «حضور در صحنه حق و باطل همیشه تاریخ» است..."


 
 
عید ولایت بر همه مسلمانان و آزادگان مبارک
نویسنده : سعید مستغاثی - ساعت ۱٢:۳۸ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٢ آبان ۱۳٩٢
 

 

در فصل خطر، امیر را گم نکنیم          آن وسعت بی نظیر را گم نکنیم

تنها ره جنت از علی می گذرد          ای همسفران، ولی را گم نکنیم